Szövegelek helyetted!

Szöveges

Szöveges

Hogyan válaszd ki a legjobb ötletet?

2014. december 09. - enikohu

Egy megbeszélésen nem a legjobb ötlet, hanem a leghangosabb ember a győztes. Ha valóban jó ötleteket szeretnél vállalkozásod fejlesztéséhez, akkor minden ötletet meg kell hallgatni.

idea.png

A véget nem érő megbeszéléseken sajnos nem a legjobb ötlet, hanem a leghangosabb ember, a mindenkit lehengerlő gőzmozdony véleménye győz. Ott van az erőteljesen hangoztatott vélemény, és ott van a többi munkatárs, aki vele egyetért - mert már frusztrálja a véget nem érő találkozó, mert már nincs kedve az egészhez, vagy mert nem mer ellentmondani felettesének, az okok nem is nagyon számítanak.

Azzal nem oldjuk meg a dolgot, ha elvesszük a szót a leghangosabb embertől. Mindenkit be kell vonni az ötletelésbe, hogy minden egyes gondolat megszülethessen, hogy meg lehessen beszélni azokat.

A The New York Times hasábjain Phil Gerbert, az IBM design csapatának vezetője osztotta meg a sikeres ötletbörzével kapcsolatos tapasztalatát, és igazán érdekesnek találtam a módszert. A szakembert két éve bízták meg az IBM formatervező csapatának vezetésével, ám korábban pár fős start-upokkal is foglalkozott.

Tapasztalata szerint a jól összeszokott csapatoknál az embereknek sikerül annyira megszervezni munkájukat, hogy esetükben a leghangosabb már nem tud érvényesülni, és így minden ötlet terítékre kerül. A folyamatosan változó szervezeteknél, a frissen induló vállalatoknál, a bővülő cégeknél, ahol a csapattagokat folyamatosan változtatják, nos ott ez már problémát okoz.

Phil Gerbert ötletbörzés módszeréhez csupán egy toll és egy post-it jegyzettömb szükséges. A csapattagokat egy terembe ültetik, ahol a vezető egy rövid ismertetőt tart az ötletelés témájával kapcsolatban. Ezután mindenki csöndbe marad, ötleteiket, gondolataikat egy jegyzetlapra írják le. Egy lapra egy ötlet mehet. És senki sem beszélhet.

Ezután az emberek felragasztják ötleteiket táblára, vagy egyszerűen leteszik az asztalra, hogy mindenki lássa őket. Továbbra sem beszél senki, nem bíráljuk egyik vagy másik ötletet. A lényeg, hogy minden ötlet nyilvánosságra kerüljön.

Majd mindenki hátralép. A vezető csoportosítja az ötleteket, mindenki megnézi magának őket, elgondolkodnak rajtuk, és elhagyják a termet. Vagy az épületet. A brainstroming, az ötletek megbeszélése, a kifejtés online, interneten, csoportmunkát lehetővé tevő alkalmazás segítségével folytatódik. Így azokat az ötleteket rivaldafényt kaphatnak, melyek gazdái nem annyira hangosak, és jobban ki tudják fejezni magukat az online térben.

A csoport visszatér a teremben - percekkel vagy napokkal az ötletek felvázolása után, nem is fontos. És hozhatnak magukkal újabb ötleteket is. Így minden ötletet megismerhet, megtárgyalhat a csapat. Valójában ezzel az eszközzel minden egyes ötletnek egyenlő esélyt adunk, hogy egyáltalán a felszínre kerülhessen. És így lehetünk biztosak abban, hogy nem a leghangosabb, hanem a legjobb ötlet győz.

A hír a következő tevékenységben érdekelt céges blogon állja meg a helyét: tanácsadás, start-up, szervezetfejlesztés, coach. Ha vállalkozásodnak hasonló hírre van szüksége, rendszeresen, akkor itt nézheted meg, milyen tarifával dolgozom. 

A bejegyzés trackback címe:

https://szoveges.blog.hu/api/trackback/id/tr256970231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása